Waarom een missie, visie en kernwaarden bepalen totale bullshit is.
Jaren terug was ik het totaal niet eens geweest met de titel van mijn eigen blog. In mijn ogen moest je voor een goeie communicatiestrategie echt per se een missie, visie en kernwaarden hebben opgesteld. Dat brengt nu eenmaal duidelijkheid, naar de organisatie en ook naar buiten toe: dit is wie wij zijn.
Fast forward naar zo’n 10 jaar later en ik vind het de grootste onzin én geldverspilling die er is. Het is zo’n typisch uitje voor de directie, die lekker even op “de hei” met elkaar gaat verzinnen waar “hun” bedrijf voor staat, onder begeleiding van een veel te duur consultancybureau, terwijl het personeel wat de handen uit de mouwen steekt gewoon een werkdag heeft als elke dag en over een paar maanden wordt geconfronteerd met een nietszeggend document met nietszeggende modewoorden, want “dit is wie wij zijn”.
Een organisatie-identiteit wordt niet bepaald op een heidag. Een identiteit vormt zich door de mensen die werkzaam zijn, samenwerken, interacties hebben met elkaar en de buitenwereld, door de context waar zij zich in begeven en door het verleden. En als het goed is, is dit voortdurend in beweging. En in onze rol als communicatieprofessional horen wij de peilstok te kunnen aflezen van de organisatie. (En néé, dus niet de peilstok te zíjn). Daarvoor heb je geen woorden nodig als “betrouwbaar”, “klantgericht”, “professioneel”. Overigens allemaal waarden die íeder bedrijf toch zou moeten nastreven?
Maar wat dan wel? Hóe lees je die peilstok af? Door je in alle lagen van je bedrijf te bewegen. Door éérst te luisteren en dàn te praten. Door terug te vragen:”Wat vind jij hiervan?” of “Hoe zou jij dit uitleggen op een verjaardag?” of “Hoe ging dit vroeger dan?” Door een lolletje met elkaar te hebben. Aandacht. Voor elkaar, voor je collega’s, voor het vak wat zij beoefenen waarover jij naar buiten mag brengen wát daar dan zo bijzonder aan is. Zo simpel kan het zijn.
Daar heb je geen dure locaties, fancy bureaus en duizend-in-een-dozijn “onze identiteit”-powerpoints voor nodig. Alleen oprechte interesse en tijd.
Heb je daar wat hulp bij nodig? Dan helpen wij je graag met een in-house Aandachtsdag waar we met jou je bedrijf induiken om met aandacht te luisteren en de peilstok af te lezen.